Gare Victoire
22012
Nabij het station van Ronse bevindt zich de in verval geraakte goederenloods waarvoor wij de opdracht kregen om de mogelijke herbestemming van dit beschermd patrimonium te onderzoeken en uit te werken.
De goederenloods bevindt zich op een strategische ligging te midden van de te vernieuwen stationsomgeving van Ronse. Als terminushalte beoefenen zowel het stationsgebouw (het oudste stationsgebouw van het hele Europese vasteland) als de aanhorige goederenloods inherent een welkomstfunctie uit tot de stad. Dit stedelijke knooppunt van mobiliteitsstromen en verschillende stadsdelen biedt op zowel lokaal als bovenlokaal niveau veel opportuniteiten en kwaliteiten.
Naast de functionele invulling was ook de logistieke en mobiliteitsproblematiek een belangrijke onderzoeksfactor, alsook de duurzame restauratie van het in verval geraakte gebouw. Dit vroeg twintigste-eeuws gebouw bezit een grote industrieel-archeologische waarde in ensemble met het neoclassicistisch stationsgebouw en de ijzeren voetgangersbrug over de spoorweg.
Het gebouw wordt gekenmerkt door een in bakstenen opgetrokken kopgebouw, waar de voormalige loketten en burelen gesitueerd waren, en door een langgerekte open hal die uitgeeft op een verhoogd laad- en los perron aan de spoorzijde. De ritmiek van getoogde nissen waarin poorten en vensters alterneren werkt monumentaliserend.
In deze context werd door ons een herbestemmingsonderzoek uitgevoerd binnen drie sectoren: commercieel, cultureel en zakelijk. Voor dit drieluik werden telkens de randvoorwaarden bekeken en de haalbaarheid hiervan behandeld.
De commerciële invulling resulteert in een verdeling van de loodshal in 5 units, de kop wordt voorzien als een horecagelegenheid. Elke unit wordt voorzien van een externe module met de noodzakelijke nevenfuncties om zo de typerende openheid van de loodshal te kunnen bewaren. Deze werden ontworpen als goederenwagons langsheen het laad- en losperron als knipoog naar industriële context waarin het gebouw zich in zowel verleden als heden bevindt.
De zijde aan de Ijzerlaan vormt steeds de hoofdas voor bezoekers. Deze as wordt afgewisseld met vertoefones. Aan de spoorzijde is er een fietsostrade aangelegd die uitkomt op het station. Deze as wordt verder opgeladen door de terraszone van het horecagedeelte hierop aan te sluiten.
De zakelijke invulling uit zich in de vorm van een coworking hub en behoudt de horecafunctie van het kopgebouw, maar ontdoet zich van de modules met nevenvoorzieningen. De loodshal wordt langs beide kopeindes ingevuld met de noodzakelijke nevenfuncties en houdt voor de rest de volledige openheid van de loodshal intact. De hal kan volgens wens of noodzaak wel nog opgedeeld worden in verschillende subunits door middel van mobiele scheidingspanelen.
programma
herbestemming van een beschermde stationsloods
locatie
Ronse
opdracht
architectuur interieur studie infrastructuur
datum
2022
status
Ontwerp
foto's
PM-architecten
visualisaties
PM-architecten